stolenmoments

ADHD?

2011-03-02 @ 22:00:45

Ska jag, ska jag inte.

Jag kan inte sluta tänka på om jag har ADHD eller inte.
Jag tänker inte lägga in något speciellt tycke om detta då jag är allt för okunnig innom ämnet.
Men man kan läsa på olika sidor om ADHD där det debbateras om rätt/fel sant eller falskt i olika samanhang.

Min läkare försöker övertyga mig (omedvetet) om att jag HAR ADHD och att om jag har det kan jag få hjälp, bra hjälp.
Men här kommer dagens samhälle in i mitt huvud, allas tankar och åsikter.
Vill jag hela livet ha bokstäverna ADHD på mig?
Det är absolut inget fel, det är verkligen inte det jag sitter här och tycker nu. För jag upprepar jag är OKUNNIG. Jag kanske till och med har det själv. Det kan förklara saker. Så som när jag fick min diagnos Dyslexi. Det förklarade varför jag tog fel på bokstäver, varför jag inte kunde läsa när alla andra kunde de, varför jag hatade skolan. De va svårt. Men nu får jag bättre hjälp. Ska det behövas en diagnos.

Nu är jag rastlös och ska ut och gå en runda till innan jag ska försöka gå och lägga mig!

/Minna

Permalink Tankar Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Elin

Innan man vet vad sjukdomarna/akronymerna betyder är det svårt att inse vad det verkligen är. Också ADHD är något man tror "attt så här är det",men när man får veta mer är det något helt annat. Så var anorexi och andra ätstörningar för mig innan jag verkligen insåg vad det var. Så det är inte konstigt att du är skeptisk inför ADHD, särskilt som det är en sjukdom som verkligen benäms i samhället, sällan på ett positivt sätt. Men som sagt, det kan förklara mycket av det man inte förstår nu.

Du har all rätt att vara rädd, jag är också rädd, det hör nog till våra sjukdomar, man går och tänker på hur det skulle bli om det slog över, oavsett åt vilket håll nu det är. Att sluta kräkas kan i vissa fall vara svårare än att äta. Det är ju helt motsattsa saker dock. Det ena handlar om att våga göra och det andra om att våga att inte göra det. Så skit i hets. Din kropp må bättre än av total svält, men den kan dö lika gärna.



Hon trivs och utvecklas och det syns på henne att hon mår tusen gånger bättre, hon sträcker på ryggen och ringer självmant till människor hon är bakant med, men som hon inte vågat ringa till förut. Ja, hon växer. Tack som frågar förresten.

Stå på dig och sitter här och hoppas att du sover sött nu.

Hur går det med planerna för dig, hur känns det med 25 % och så? Skulle du klara allt då? Eller ja, skulle det vara hanterbart?

Och tack för kommentaren om bloggen, det är precis därför jag skriver, för att jag verkligen vill att det ska hjälpa andra, att jag ska tilföra något, även om jag såklart skriver mycket för min egen skull. Men det är det där, som jag får när jag läser din blogg också, man tänker liksom efter när man har läst något. Man reflekterar, i alla fall för det mesta, över det du skriver.

kramar

2011-03-02 @ 23:29:27
URL: http://uturanorexin.blogg.se/

Postat av: Em

Sv. Tyvärr tar inte kortison dem...

Det lindrar inte ens klådan :(

2011-03-03 @ 09:52:56
URL: http://minanorexiresa.wordpress.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback