stolenmoments

Sjukvården

2010-11-09 @ 22:27:23

Tankar angående sjukvården!

Tänkte ta upp en viktig fråga. Hur vet man om sjukvården i dagens samhälle är bra eller dålig?

 

Jag har själv ganska mycket erfarenhet från sjukvården då jag genomgått ett flertal operationer på 2olika sjukhus i landet och varit en riktig olycksfågel genom min barn/ungdomstid. Och nu påbörjat erfarenheter från psykiatrin.

 

Är det rätt av oss patienter att ställa krav på vården eller utav våra läkare? Jag tycker de. Det är vår rätt att kunna se till att vi får den vård vi behöver. Jag har bemötts av bra respektive dåliga yrkesmänniskor i olika kategorier inom vården. Men en sak har jag svårt för, jag har svårt för att ställa dessa krav. Tankarna om att dessa yrkesmänniskor med lång hård utbildning liksom mig är just bara en människa. Människor kan göra fel, kan ha dåliga dagar. Men får exempelvis läkare ha det? Tänk om en ortoped skulle komma till jobbet en dag och ha en operation inbokad men har en dålig dag och misslyckas med sitt uppdrag i människokroppen. Läkaren sätter pasientens liv på spel med sin ”dåliga dag”.

 

 

Jag hade en narkossköterska en gång. Jag va 16år och skulle genomgå en relativt stor operation. Hon kom till mitt rum för att berätta hur allt skulle gå till och sedan ta med mig till operationssalen. Mamma satt vid min sida och narkosläkaren började undervisa. Problemet va de att hon va ryska. Jag fattade bara vartannat ord som kom från hennes mun. Jag blev en aning nervös lixom min mor när vi inte förstod vad hon sa, det är ändå hon som håller mitt liv i sina händer under två timmars tid. Nervöst följde jag med henne till operationssalen där ett gång med blåa ”gubbar” stod redo för att ingripa min kropp. Narkossköterskan skulle sätta nålen i armvecket på mig för att kunna injicera läkemedel till min narkos. Men sanningen va den att hon inte va speciellt bra på just de. Efter ca: 5-8 stick i min vänsterarm va jag helt blåsprängd. Alla vener va helt sönderstuckna. Överläkaren kom in och sa till henne att byta arm. På det andra försöket i min högra arm satt nålen där den skulle. Tur för henne att jag inte va rädd för nålar och har hög smärtgräns för jag såg helt misshandlad ut. Operationen gick bra och jag vaknade som jag skulle.


Hade denna stackars narkossköterskan bara en dålig dag eller va hon bara okompitent inom sitt yrke?

 

Det finns många problem med att vara patient i vården. Det enda vi vill ha är en bra läkare, som är som en läkare borde vara, dvs lyssnande, inkännande och kompetent. Men jag har också träffat riktigt underbara läkare. Dessa ser jag upp till och dyrkar för mitt liv ;) All cred till dom. Visst , sen har jag träffat riktigt bra läkare med sjukt bra kompetens inom sitt område med där den sociala kompetensen skulle behöva poleras en aning.

 

Vad/hur tycker ni? Är det rätt eller fel att säga att doktorer har dåliga dagar? Har dom därför rätt att ibland ”kränka” oss pga av att dom haft ett bråk med sambon?

 

Det jag personligen tycker är svårt just nu är att jag har lång erfarenhet inom vården när det gäller mitt fysiska tillstånd men inte när det gäller mitt psykiska. Jag märker väl när min kropp utvändigt läker men invändigt? Just nu tycker jag bara att mitt psyke blir allt sämre. Är det då min psykiatrikers fel? Gör hon inget bra jobb eller är det mig det är fel på? Ja, jag vet faktiskt inte…

Förlåt för ett hejdundrande långt inlägg och kul att ni som läste hela gjorde de. Lämna gärna en kommentar om ämnet om ni har lust! :)

 

/Minna

Permalink Tankar Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback