stolenmoments

History Del 2

2011-04-06 @ 21:59:12

Del 2

 

Efter flytten va allt ganska okej. Jag tyckte bara att det va roligt att flytta och få inreda ett annat rum. Mamma och jag va så vana att va ensamma att det inte blev en så stor omställning. Två katter införskaffades och det blev hemtrevligt i vår inte allt för stora villa. Jag fick nya grannar som va i min ålder. Livet hos mamma lekte.

Men livet hos pappa hade förändrats drastiskt. Eftersom mamma nu försvunnit va pappa tvungen att skaffa sig en ny. Det blev en tjej som är 20år yngre än han själv. Personligen tror jag att hon varit på pappa innan pga hans pengar och då när mamma och pappa va tillsammans. Svinigt. Men hon flyttade in. Och ni kan ju bara tänka er hur hon va mot mig, jaa svinig. Efter varje helg eller de dagar hos pappa kunde jag komma hem med trasiga kläder. Varför? För att hon tog sönder dom. Mamma undrade alltid. Men vad säger man som barn, hur förklarar man de. Efter en tid kom mamma på att det inte kunde vara jag utan någon annan. Men med tiden slutade hon med de.

Jag va alltid tvungen till att hjälpa till att jobba. Jag gjorde allt som pappa sa till mig. För ja, jag va och är fortfarande rädd för honom. Jag började som 8åring laga mat, städa och jobba. Jag va tvungen helt enkelt. Det va inte längre roligt att vara ”hemma” för det är ändå mitt hem.

Pappa drack mycket. Dagtid som kvällstid, vardag som helg. Och hans sambo va inte alltid hemma. Samma yrke och mycket resande. Jag fick ta mycket skit då. Jag fick hjälpa pappa när han va så full att han inte kunde stå, när han inte kunde gå. Jag trodde så många gånger att han va död. Jag skrek ofta…pappa, pappa, pappa vakna. Ibland svarade han och ibland såg jag bara att han andades. Det va jobbiga kvällar. Men kanske inte de jobbigaste.

Del 3 kommer

/Minna

Permalink Det förflutna Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback