stolenmoments

Rökning lugnar men drunknar

2010-11-13 @ 19:11:21

En liten dagens tanke.

Jag kan inte påstå att jag rökt mycket i mitt liv. Men sen 15års ålder kan man väl säga att jag mer eller mindre "feströkt". Eftersom jag varit elitidrottare fanns det inte i tanken att göra det till vardags då det va strängt förbjudet. Påverkar lungorna så pass negativt.

Jag läser mycket bloggar där det är många som röker. Rökning lugnar, jag vet! Det kan va superskönt att röka. Jag själv tycker inte det är speciellt gott men otroligt lugnande och ett litet rus till fest som är skönt.
MEN... Efter jag slutade skolan har jag sett mycket i mitt jobb. Mycket hämskheter. Mitt nyårslöfte till mig själv va att sluta helt med rökandet, INGET FESTRÖKANDE. Varför? Alla vet att rökning skadar, japp. Alla vet att det ökar risken för lungcancer och KOL, japp. MEN det folk inte vet och ser är hur förbaskat hämskt det är att dö i det.

Jag har varit med när folk drunknat, drunknat i sig själva. Ja, för det är faktist så man dör av lungsjukdomen KOL. Lungorna fylls med vatten och sakta drunknar man.

Jag tänker mycket på döden i sig. Att dö är en sak. Att göra lidandet kort. Men att se dessa människor som i stort sätt ber för att vi ska rädda dom, hjälpa dom när dom knappt kan shippa efter andan för att sedan DRUNKNA. Fan, det är så sjukt hämskt att jag knappt kan beskriva i ord. Det är så fruktansvärt.

Och dom lixom vi vet att det är just rökningen som orsakat detta. Förr för sisådär 50år sedan, då viste man inte hur farligt det va. Men idag har vi vetskapen om det.




Så jag ber er alla unga, medelålders och gamla. Det är ett fruktansvärt sätt att dö på. Så plågsamt och det finns ingen återvändå. Och för alla ungdommar som röker, sluta, sluta, sluta. Det är inte tufft det är farligt. Jag kan ärligt säga att ja, jag tycker det är snyggt att röka men så INTE värt de. Inte värt den döden.

Okej, blev ett långt inlägg. Men hoppas att ni förstår att jag bara menar alla ni fina där ute väl.

Puss&Kram /Minna

Permalink Tankar Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: ache

min pappa har KOL, han är väldigt sjuk.. men jag förmår mig inte att sluta ändå. handlar om styrka och motivation (man kan ju förundras att min fars sjukdom inte är motivation nog)..

2010-11-13 @ 21:54:32
URL: http://aches.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback