stolenmoments

There are moments in our lives...

2010-12-22 @ 22:46:25

we find ourselves at at crossroad, afraid, confused, without a roadtrip.

Något jag tänkt på är att det är sådan sjuk skillnad mellan de olika yrken inom psyk.
Kurator,Psykolog, Psykiatriker. De är de tre jag har stött på nu de senaste året och under 2010 va första gången jag fick kontakt med sjukvården inom psyk överhuvudtaget. Första gången jag började prata med någon om mina problem.

Först så träffade jag en kurator på ungdomsmottagningen. Hon va trevlig. Jag pratade med henne ett tag. Hon gjorde att jag lättare kunde prata om mina problem, öppnade mig en aning. Hon gjorde vad hon kunde men jag kunde ändå inte ta upp visa saker och det mesta blev ganska ytligt. Men eftersom det va första gången jag pratade med någon va det nog ganska bra. Tillslut remitterade hon mig till öppenvården inom psyk.

 

Där fick jag träffa en psykiatriker. Oj vad läskigt de va. Och jag kan tala om att det va tur att jag hade pratat med en kurator innan, som uppvärmning för hon va/är riktigt läskig ibland. Hård och rak men ändå lugn. Men nu i efterhand och även då märkte jag att jag faktiskt berättade mer och kom djupare när hon va lite hårdare och inte lät mig lalla som kuratorn hade låtit mig göra. Men det va ett stort steg och om jag hade kommit direkt till henne hade jag aldrig gått tillbaka. Så hemskt va de.

 

 

Och nu har jag då träffat en psykolog. Hon va ett mellanting mellan dessa andra två. Ganka rak på sak men ändå mjuk, lite rolig och inte alls lika hård som läkaren är. Det är stor skillnad mellan alla och hur de jobbar. Hon den sista hade gått en utbildning på 7år. HAHA… 7år… SJUKT LÄNGE. Hon hade mycket erfarenheter i typ allt kändes det som.

Det är helt sinnes vilka långa utbildningar dessa människor har.

 

/Minna

Permalink Psykiatrin Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback